Op 15 juni 2014 vierde de parochie Triniteit haar 50-jarig jubileum. Bij die gelegenheid werd een jubileumboek uitgereikt. Hieronder een kort overzicht van de geschiedenis.

Prelude  |  Omstreeks 1959 kwam er iedere zondag een pater uit Veenhuizen om de H. Mis op te dragen in de kantine van de Egam. Van enkele tafels werd een altaar gebouwd, een kruisbeeld werd opgehangen en de Mis kon beginnen. In 1960 is ook onze eerste 'eigen' kerk betrokken: een gehuurde loods aan de Kanaalstraat 52. Weliswaar een soort schuur, maar wél een met heuse kerkbanken en een echt altaar van hout. Daarbij van her en der verzamelde attributen die een kerksfeer moesten bewerkstelligen. Het schuurkerkje werd al snel bekend als het zogenaamde 'roefke' (Pater Roefs was toen de pastor). Intern werd er toen in de kleine gemeenschap al gauw aan een nieuw kerkgebouw gedacht.

Samen een kerk bouwen  |  Zowel Roden als Leek groeiden snel mede als gevolg van het industrialisatiebeleid en de geschiktheid als forensendorpen. Heel veel plekjes zijn er in die jaren bekeken, gewogen en te licht bevonden. Al in een vroeg stadium werd echter aan de huidige plek gedacht. Het heeft de parochie heel veel moeite gekost om dit terrein in haar bezit te krijgen. Het was een touwtrekken tussen bisdom, gemeente, eigenaar en de vicarie. Maar uiteindelijk is het ervan gekomen en de architect kon aan de tekentafel gaan zitten. Het eerste resultaat: een alleraardigst gebouw, gedacht als kerk en pastorie. Maar helaas: het bisdom was in financiële nood: het plan moest drastisch gewijzigd worden. Geen pastorie, alleen een kerk- en vergaderruimte. Op 13 november 1967 werd de bouwkeet gezet. De bouw ging zeer vlot. Een zachte winter met praktisch geen vorstverlet. Op 2 mei 1968 kon het gebouw worden opgeleverd. Op 26 mei 1968 werd onze nieuwe kerk aan de Nieuweweg te Roden door Mgr. Nierman, destijds bisschop van Groningen, ingewijd.

Eerste renovatie  |  In 1990 zijn er plannen gesmeed om de kerk ingrijpend te verbouwen en uit te breiden. Via giften van een stichting, - die verder onbekend wenste te blijven – en het Bisdom werd een flink financieel fundament gelegd onder deze verbouwing. Een groot bedrag werd bijeengebracht door de vrijwillige bijdragen van de parochianen. De actie kreeg de naam: 'Halve kerkbalans', omdat het advies aan de parochianen een halve Kerkbalansbijdrage was. Het lukte om binnen twee weken het streefbedrag bij elkaar te krijgen. Dat betekende dat de plannen verder uitgewerkt konden worden. De uitvoering vond plaats in 1991. Er werd een heuse toren bijgebouwd en dankzij een schenking van het Hospitium in Leek voorzien van een klok. Bisschop Mgr. Möller kon op 29 september 1991 de verbouwde kerk inzegenen. Nu kon je ook van buiten zien, dat dit een kerkgebouw was. Voorheen wekte het toch meer associaties op met een garage of schuur.

Tweede renovatie  |  In 2009 ontstond het idee om het kerkinterieur een meer sacrale uitstraling en tegelijk een facelift te geven. In 2013 is met die renovatie aangevangen. Eerst werd de sacristie uitgebreid. Voor de kerkzaal werd dankbaar gebruik gemaakt van het interieur van de inmiddels gesloten kerk in Veenhuizen. In januari 2014 werden altaar tabernakel en doopvont van de kerk in Veenhuizen in onze kerk geplaatst. Daarvoor was een versterking van de fundamenten nodig. In april 2014 werden de nieuwe glas in lood wand en de nieuwe vouwwand geplaatst. Met de restauratie van de koffiezaal werd de renovatie afgerond.

Triniteit | Actueel

Triniteit | Contact