In alle katholieke kerken vind je een kruisweg, bestaande uit 14 staties. Deze staties staan voor 14 episodes waarbij je even blijft stilstaan. Ze zijn afgeleid van de weg die Jezus ging vanaf het paleis van Pilatus tot de berg waar hij gekruisigd werd.

Na de 4de eeuw ontstonden er bedevaarten naar het Heilig Land, vooral naar Jeruzalem. In de 13de eeuw kregen de franciscaanse broeders het beheer over de heilige plaatsen in Palestina. Zij nodigden de pelgrims uit om de weg van Jezus te volgen. In 1250 noemden ze deze weg de Via Dolorosa.

Onder invloed van de franciscaanse en kapucijnse broeders, werd er vanaf 1700 overal in kerken een kruisweg aangebracht. Door veel invloeden is het aantal staties toevallig op 14 uitgekomen. In 1741 heeft paus Benedictus de Vierde de kruisweg voor alle kerken verplicht gesteld. Dat kon ook in de vorm van houten kruisjes.

De mozaïekkruisweg in onze parochiekerk is ontworpen door Joannes Collette uit Nijmegen en in 1937 in de kerk geplaatst. De teksten bij de Kruiswegstaties worden gebruikt bij de kruiswegviering op Goede Vrijdag. Ze zijn geschreven met en voor de ogen van kinderen.

Maria Tenhemelopneming | Actueel

Maria Tenhemelopneming | Contact