liturgie 200Liturgie is voor veel mensen het meest herkenbare en tevens het gelovige hart van een parochiegemeenschap. Onder liturgie verstaan wij al die activiteiten waardoor mensen in contact worden gebracht met God.

Liturgie is: het samen komen van christenen om in woord, symbool en ritueel uiting te geven aan en te delen in hun geloof. Het samenkomen is niet enkel onze eigen activiteit. Liturgie is ook Gods werk. Het bijeenkomen is een dienst aan God, omdat God niets liever wil dan dat wij zijn volk zijn. We ontmoeten in de Liturgie God en elkaar.

Bij Liturgie gaat het dus om het vieren van ons geloof. Het zijn die momenten waarvoor de gemeenschap in de liturgische ruimte van een kerk of kapel samenkomt om haar geloof te belijden, te vieren en te verdiepen. De meest voorkomende vieringen zijn: de Eucharistie, Vieringen van Woord en Communie en Vieringen van Woord en Gebed.

H. Franciscus | Actueel

H. Franciscus | Contact