parochie opbouw 200Het werkveld Parochie- en gemeenschapsopbouw heeft als doel het bevorderen van vitaliteit, vernieuwing en openheid van de gemeenschappen naar elkaar en naar de samenleving. In een tijd waarin de kerken in zwaar weer lijken te verkeren willen wij als parochie juist missionair zijn, dat is: naar buiten treden met de Blijde Boodschap van Christus.

In de praktijk betekent parochie- en gemeenschapsopbouw daarom vooral: het stimuleren van (missionaire) activiteiten en initiatieven die voortkomen uit de gemeenschappen, het scholen en anderszins ondersteunen van de bestaande vrijwilligers, het helpen nieuwe vrijwilligers te werven, het onderhouden van contacten en het stimuleren van lokale initiatieven met andere kerken en organisaties.

Parochie- en gemeenschapsopbouw probeert aan te sluiten bij plaatselijke maatschappelijke discussies en ontwikkelingen om zo een goede wisselwerking te krijgen tussen de parochie en de omgeving. Ook is de onderlinge samenwerking van de diverse geloofsgemeenschappen van de parochie van groot belang.

Kortom, parochieopbouw is de 'kruip- en smeerolie' in het kerkelijk leven.

H. Franciscus | Actueel

H. Franciscus | Contact