De opdracht van
in de tempel

Jan Schoenaker
Viering
Ook deze gebeurtenis, verteld in het proto-evangelie van Jacobus, wordt gevierd als een kerkelijk feest, vooral in het oosten, en wel op 21 november. De datum is weer ontleend aan een kerkwijding: die van de grote basiliek van Maria Nova in Jeruzalem.
Maria's opdracht in tempel op drie-jarige leeftijd, haar toewijding aan God, vergelijkbaar met de kleine Samuël, zoon van Hanna (1 Sam.1,24) is model voor het beschouwende leven.

raam02

Afbeelding
We zien Joachim en Anna die hun kind uit handen geven op de trappen van de tempel. Op de achtergrond de 'dochters der Hebreeën' met hun fakkels en de gouden poort, de plek waar de ouders van Maria elkaar omhelsden, na hun periode van scheiding.
Links de hogepriester, gekleed volgens de voorschriften van Exodus 39; naast hem, als jonge priester met de gebedsmantel, Zacharias, die al een oogje heeft op Elisabeth, de nicht van Maria. Zacharias houdt de boekrol vast met het verhaal van de dochter van Jefta, die op grond van een gelofte van haar vader, als maagd moest sterven (Rechters 11, 29-40).
Rechts zien we hoe de kleine Samuël door zijn ouders naar de tempel wordt gebracht; ze brengen als offergaven een stier, een zak wijn en wat meel mee.
  naar Overzicht

Maria Tenhemelopneming | Actueel