­

We hebben iets...
voor jou en voor jou
en voor jou

button kerstvieringen 540px

agenda 5a

alle video's

livestream vieringen

logo parochie Franciscus trans 200Maandag 18 november was er een informatieavond voor de parochianen van de locatie Zuidlaren. In totaal waren er 36 aanwezigen. Hieronder het verslag van deze bijeenkomst.

Opening
Hilde de Boer, voorzitter van de locatieraad Zuidlaren opende de vergadering met een woord van welkom voor de aanwezigen. Afmeldingen van Hans Jacobs, Vilma Ponten en Franz Gerhartl.
Hilde droeg een kort gedicht voor waarin de stenen van een kerkgebouw werden vergeleken met de leden van de geloofsgemeenschap. Iedere steen, ieder lid heeft zijn eigen taak en plaats in het grote geheel en kunnen niet zonder elkaar. Het onderstreepte nog maar eens de onderlinge verbondenheid die door zovelen van ons wordt gekoesterd.

Zij refereerde aan de bijeenkomst op 23 april toen de uitkomsten van de enquête werden besproken. De werkgroep Toekomst Zuidlaren 2028 kreeg toen als opdracht mee:
* onderzoek of andere kerken bij ons willen trekken;
* onderzoek of wij bij andere kerken in kunnen trekken
* kijk wat de mogelijkheden zijn voor verkoop.
Hilde gaf vervolgens het woord aan Joep Coppes, vicevoorzitter van het Parochiebestuur.

Presentatie stand van zaken
Joep maakte gebruik van een presentatie (zie bijlage). Hij schetste de stand van zaken m.b.t. de drie hiervoor genoemde onderwerpen.

* Eigen gebouw delen met andere kerken: hierbij blijft het tekort aan vrijwilligers een groot struikelblok. De vraag wordt gesteld of er geen hulp kan worden ingekocht.
Antwoord: Dit zou een te grote belasting zijn voor de parochie, die op dit moment financieel gezond is maar geen grote buffers heeft. Daarnaast stelt het bisdom bepaalde eisen aan het delen van het gebouw met andere geloofsrichtingen. Dit spitst zich toe op het tabernakel. Waarop de vraag werd gesteld waarom dit bij Zuidlaardermarkt geen probleem was. Antwoord: tijdens de Zuidlaardermarkt werd de kerkzaal niet gebruikt door de politie en gemeente. Ook het gebruiken van andere kerken door onze gemeenschap is gebonden aan bepaalde regels. Bovendien hebben bepaalde kerken een groot aantal bezoekers die simpelweg niet in ons gebouw passen. Over dit punt is een notitie geschreven die al eerder is toegestuurd.

* Zijn er kerken waar wij bij kunnen intrekken? Joep nodigt Sipke Sikkes en Otto de Boer uit verslag te doen van hun bevindingen. Aan de hand van een kaartje met daarop de kerken in Zuidlaren, Anloo en Noordlaren worden de verschillende mogelijkheden besproken. Uit deze inventarisatie vloeit voort dat de Laarkerk en de Dorpskerk in Zuidlaren allebei beantwoorden aan onze primaire wensenlijst. Met vertegenwoordigers van beide kerken zijn gesprekken gevoerd en de gebouwen bezichtigd. Deze eerste verkenning vormt een goede basis om met deze beide kerken verder door te praten over een samenwerking. (De Ontmoetingskerk op het Lentisterrein is verbouwd, maar nog niet beschikbaar voor verhuur). Een notitie hierover is reeds toegezonden.

* Verkoop van de kerk. Rien Kievitsbosch geeft een uiteenzetting over de gesprekken met drie
makelaars. De drie makelaars kwamen ieder tot ongeveer dezelfde waardebepaling maar
onderscheiden zich vooral door hun verschillende kostenplaatje en aanpak. Op basis van een
afweging van voor- en nadelen gaat de voorkeur uit makelaardij Lamberdink te Zuidlaren. De
overeenkomst met de makelaar behoeft een machtiging van het bisdom. Duidelijk is in ieder geval dat verkoop en verhuizing parallel aan elkaar moeten lopen; m.a.w. leegstand moet worden voorkomen! De werkgroep wordt attent gemaakt op een strookje grond achter de kerk en de erfscheiding links. Verder wordt benadrukt dat de communicatie met buren en gemeente nader vorm moet worden gegeven.

Discussie en terugkoppeling
Er wordt in kleine groepen gediscussieerd onder het genot van een kopje koffie. De vragen en opmerkingen worden daarna teruggekoppeld aan de vergadering.

Wat is in positieve zin opgevallen?

Er is veel gedegen werk verzet Er zijn goede vorderingen gemaakt
Het is geen haastklus, er wordt tijd genomen Goede inzet van de werkgroep
Uitgangspunt is positief; geen sterfhuis Fijn dat we welkom zijn bij andere kerken
Eén groep heeft duidelijk voorkeur voor Dorpskerk en wil niet naar Laarkerk Betrokkenheid blijkt uit opkomst van deze avond
Niemand repte over ‘opheffen’ Het sociale gebeuren is heel belangrijk
Er zijn nog genoeg vrijwilligers! We kunnen gemeenschap blijven
Niet eerder ‘verhuizen’ voordat verkoop rond is  


Wat ontbreekt nog of verdient meer aandacht komende tijd? 

Aanvang mis is knelpunt. Is 8.30 uur een optie? Misschien een viering eens in de twee weken?
Afstemming met pastores Eventueel viering in een andere zaal dan kerkzaal
Aandacht voor bijzondere viering: Kerst, Pasen, uitvaarten en bruiloften? Afstemming met KVG en KBO
Kruis en Mariakapel mobiel maken? Financieel overzicht maken
Aandacht voor bestemmingsplan: hier wordt naar gekeken Kan de gemeente Tynaarlo nog een rol spelen (om financieel bij te springen)? Joep: gemeente speelt geen rol.
Nog derde locatie achter de hand houden? Voorlopig niet nodig. Er is voldoende tijd om eventueel op zoek te gaan naar derde optie. Contract met duur 5 jaar, gelet leeftijd van de gemeenschap.
Parochianen op de hoogte houden: Joep zegt dit toe. Hoe bereiken we jongeren: heeft de aandacht van Parochiebestuur.
Hoe verder na pensioen pastor Erich? Wordt besproken; er is beperkte financieel ruimte voor pastoraal werker, maar die zijn moeilijk te vinden.  


Gemaakte afspraken:

Na de bespreking van bovenstaande punten wordt het volgende activiteitenlijstje opgesteld:
• Met makelaar Lamberink wordt het vervolgtraject in kaart gebracht inclusief het verkrijgen van machtiging van het Bisdom en goedkeuring van het parochiebestuur. Van onze kant zijn Joep Coppes, Alexander Wenker en Rien Kievitsbosch hierbij betrokken.
• Onderdeel van het bovenstaande punt is ook de communicatie richting buren en gemeente Tynaarlo. En voordat de verkoop van start gaat is het belangrijk om weer een informatieavond te houden.
• Vervolggesprekken met de Dorpskerk (voorkeur) en Laarkerk worden opgestart. Hiervoor wordt een draaiboek ontwikkeld met input van parochies die al eerder dit traject hebben doorlopen. Ook wordt een financieel overzicht gemaakt, zodat we weten waar we staan en hoever onze mogelijkheden reiken.
• De communicatie richting parochianen wordt via mailberichten voortgezet.
• N.a.v. de pensionering van pastor Erich wordt er per 1 februari 2025 een nieuw rooster gemaakt. (Vooralsnog zal de aanvangstijd in Zuidlaren ongewijzigd blijven met op de derde zaterdag van de maand een viering op de zaterdagavond). Vervanging kan langere tijd duren en is mede afhankelijk van het Bisdom.
• Onderzocht gaat worden of de Mariakapel ‘mobiel’ kan worden.
• Er moet aandacht komen voor een scholingstraject voor nieuwe leken-voorgangers voor de vieringen onder leiding van parochianen.

Afsluiting
Hilde sluit de vergadering met een woord van dank voor alle aanwezigen voor hun positieve inbreng. Ze memoreert nog hoe belangrijk het kerkgebouw is vanwege de grote betrokkenheid die de parochianen er mee hebben. Juist hierom is het belangrijk het hele traject zorgvuldig en zonder haast te doorlopen.

Otto de Boer

Maria ten Hemel Opgenomen | Actueel

Maria ten Hemel Opgenomen | Contact

Hondsrugstraat 24a
9471 GE Zuidlaren
Tel. 050-4092913
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

­