In oktober vieren wij het feest van onze patroonheilige St. Franciscus van Assisi en ook ons parochiefeest.
Het is altijd een bijzondere dag met na de eucharistieviering de uitreiking van de Franciscusmunten, vervolgens een gezellig en aangenaam samenzijn en aansluitend een leuke activiteit. In dit kader wil ik van de gelegenheid gebruik maken om een gedachte met u te delen over de spiritualiteit van de H. Franciscus van Assisi die ik kortgeleden heb gelezen.

De tekst ging over de gehoorzaamheid aan God als dé navolging van Christus. Het navolgen van Christus was het levensdoel van Franciscus. Dat betekende het evangelie werkelijk na te leven. Hij kon geen betere manier vinden om Jezus na te volgen dan te leven vanuit hetzelfde evangelie. Franciscus zag in het evangelie de weg van gehoorzaamheid die Jezus had bewandeld om trouw te zijn aan de wil van zijn Vader. Voor Franciscus betekent het naleven van het evangelie, zich los maken van de wereld, van de aardse dingen, van een menselijk mentaliteit en perspectief. Alleen op deze wijze kon men het evangelie aannemen, het evangelie werd zijn leven. Toen de medebroeders aan Franciscus vroegen om de regel van de orde te schrijven, antwoordde hij: ik zal geen regel schrijven, in het evangelie staat alles al beschreven.

Voor Franciscus wijst het evangelie ons de levensweg die God met ons voor heeft. In de gehoorzaamheid aan God, de navolging van Christus en zijn evangelie, zag Franciscus duidelijk het ware en echte geluk van de mens. Wat een geweldige uitleg van wat voor Franciscus de gehoorzaamheid aan God betekent: een bron van geluk. Franciscus heeft het evangelie daadwerkelijk nageleefd, heeft zijn leven op het evangelie afgestemd. Hij werd een levend evangelie. Zijn manier van leven had een grote aantrekkingskracht, heeft vele mensen dichterbij God en tot het geloof gebracht.

Als we willen leven volgens deze visie, dan zouden we ons in onze geseculariseerde wereld een paar vragen moeten stellen. Ten eerste: Leef ik op dit moment mijn leven volgens de opvattingen van onze wereld, namelijk door een wereldse mentaliteit na te volgen of leef ik mijn leven werkelijk in gehoorzaamheid aan de wil van God? En de tweede vraag is: Laat ik mij leiden door bepaalde ideologieën, criteria en stromingen van de wereld of probeer ik mijn leven telkens weer op het evangelie af te stemmen, zodat dit de maatstaaf van mijn leven wordt, waardoor ik blijk geef van mijn persoonlijke navolging van Christus en zijn Boodschap?

Hoe mooi zou het zijn als de woorden van Franciscus ons steeds weer konden helpen om, naar het voorbeeld van onze patroonheilige, levendig evangelie te worden; een aantrekkingskracht die naar God verwijst om zo veel mensen dichter bij Jezus te brengen, tot opbloei van de Kerk. Dat deze droom in vervulling mag gaan!

Pastor Henyer Garcia