1. Mijn naam?
Mijn naam is Jan Verlaan. Ik ben geboren in Mijdrecht. Ik woon nu in Bovensmilde. Ik heb gewoond in Apeldoorn. Mijn beroep is begeleider bij het Jan Arendshuis in Assen. In Assen hebben we twee opvanghuizen. Jan Arendshuis is een landelijke organisatie voor begeleiding, training en opvang bij het dagelijks leven van jongeren en volwassenen vanaf 18 jaar.

2. Wat zijn de “helpende” aspecten van je werk?
Dat is met name mensen helpen richting zelfstandigheid. Mensen die de grip op hun leven kwijt zijn, helpen we graag verder. Johannes Cornelis Arends (1925-1974) was een Nederlands schrijver, dichter en literair vertaler. Hij werd geboren in Den Haag als onwettig kind van een twintig jarig katholiek weesmeisje. Zijn biologische vader was Jan Arends.

3. Wat wil je niet graag missen in je werk of hobby?
Dat zijn de natuur, een goed boek en de lach van mijn vrouw. Ik fiets graag rond in de natuur. Wat mij vooral interesseert bij boeken zijn historische romans.

4. Wat vind je van de uitspraak “als de kerk niet dient, dient ze nergens toe!”
Correct! Daarmee bedoel ik de dienst in al zijn variëteit. Ik vind het wel van belang dat de kerken in het algemeen mensen helpen hun weg te vinden in de maatschappij en het leven. Het moet wel een beetje wederzijds zijn.

5. Wie zijn voor jou de melaatsen in de maatschappij?
Nou, dat zijn voor mij patiënten in de psychiatrie die nu tussen wal en schip vallen. Dat zijn er in mijn ervaring helaas nog steeds teveel, mede door de bezuinigingen.

6. Wat zijn voor jou belangrijke contacten of mensen?
Het inspireert mij hoe mensen hun eigen leven ter hand nemen. Hoe mensen in het leven staan, in hun werk en hun bijdrage leveren aan het algemeen welzijn. Mensen inspireren mij dus door wie ze zijn.

7. Wat was een leermoment in je leven?
De houding van Nelson Mandela: het kunnen vergeven van je vijanden. Dat was een moment in mijn leven waardoor ik aan het denken werd gezet, dat me raakte.