­

We hebben iets...
voor jou en voor jou
en voor jou

agenda 5a

alle video's

livestream vieringen

Allereerst wil ik iedereen bedanken die heeft bijgedragen aan een mooie en waardevolle uitstraling, sfeer en beleving van de vieringen tijdens de Goede Week en Pasen. Hartelijk dank voor de goede zorg, de betrokkenheid en inzet. Het wordt zeer gewaardeerd!

Pasen is het belangrijkste feest van ons geloof, omdat de verrijzenis van Christus de kern vormt van ons geloof. Daarom vieren we het op een uitbundige en zeer feestelijke wijze. Gedurende 50 dagen blijft de Katholieke Kerk Pasen intensief vieren als een tijd van vreugde en hoop.

De eerste lezing van de Tweede Paasdag nodigt ons meteen uit om naar de voltooiing van Pasen toe te leven door uit te kijken naar Pinksteren. Wat een prachtige en ongelofelijke gebeurtenis is dat! Het is moeilijk voor te stellen wat er met Pinksteren is gebeurd. We kunnen het afleiden uit de reacties die worden beschreven. De angstige leerlingen, opgesloten, treden krachtig naar buiten. De jonge Kerk heeft een enorme kracht ontvangen om erop uit te trekken en overal de Blijde Boodschap van Christus te brengen. Met vrijmoedigheid en zonder aarzeling verkondigen de leerlingen dat Jezus door zijn kruisdood en verrijzenis de geschiedenis van de hele wereld heeft veranderd en nodigen alle mensen uit om Jezus te volgen en volgens Gods wil te leven.
Dit missionaire aspect moet de kerk nog steeds kenmerken. De leerlingen van Jezus worden uitgezonden om de Blijde Boodschap te verkondigen, dat is een heel concrete opdracht.

Pasen en Pinksteren nodigen ons uit om Christus altijd als de bron van ons leven en van de Kerk te hebben, zodat Christus door de kracht van de Geest steeds meer in ons tot leven komt. Als Christus niet de bron is van ons handelen en van alle activiteiten van Zijn Kerk, dan "drogen we op en lopen we leeg".
We verliezen onze inspiratie en kunnen vaak niet verder. Deze Geest van Jezus moet ons steeds vervullen met geloof en liefde, zodat we de moed niet verliezen en kunnen we steeds verder. Het is prachtig om te zien wat de Geest tot stand brengt. Hij maakt het werk van
Christus in ons en in Zijn Kerk mogelijk. Zoals de eenheid, eensgezindheid,de dienstbaarheid, de oprechte vriendschap, de vergeving en verzoening en zoveel andere mooie dingen.

Deze Heilige Geest mag steeds meer in ons tot leven komen en in ons werken. God wil ons deze levendmakende Geest van Christus geven, zodat we onze roeping als christen elke dag van ons leven kunnen beleven. Het is dus goed om vaak om de Heilige Geest te bidden. Hij wordt gegeven om te onderscheiden wat we moeten doen en waar we goed aan doen.

Ik hoop dat we steeds iets van deze Geest van God gewaar worden en ons van harte door de Heilige Geest laten leiden om te doen wat God van ons wil.

Ik wens u alvast een gezegend Pinksteren toe.

Pastor H.J. Garcia

­