In de laatste parochiebestuursvergaderingen van 13 maart en 10 april werden onder meer de volgende zaken besproken.

• Het PB heeft zich beraden over de te volgen stappen om aan de heidag een vervolg te geven. De stuurgroep komt binnenkort met de trekkers van de drie thema's samen om de te volgen stappen te bespreken.
• Het PB benoemt André Draaijer tot secretaris van de locatieraad Assen
• Er wordt nagedacht over de invulling van het 10-jarig jubileum van onze parochie. De start van dit jubileum zal plaatsvinden op de Franciscusdag in oktober 2024. Verdere invulling aan het programma zal gedurende het jaar verder worden uitgewerkt. Het PB besluit om de organisatie van het parochie-jubileum mede in handen van de werkgroep Parochie-ondersteuning te geven; deze werkgroep is daar bij uitstek geschikt voor.
• De jaarrekening over 2023 wordt in detail besproken. Verdere details vindt u hier. Het parochiebestuur dankt de penningmeester, maar ook al diegenen die meegewerkt hebben aan alle financiële activiteiten in onze parochie voor hun inzet, energie en voor het positieve resultaat.
• De brief over de VOG en vrijwilligers is verzonden naar de locatieraden. Het accent ligt nu op de vrijwilligers die met kinderen werken.
• De telweekenden KASKI waren op 16-17 maart en 22-23 maart. Alle locaties hebben van de secretaris van het PB een eigen vragenlijst en een telformulier ontvangen.
• In de kerk in Assen moet 1x per 4 weken gestookt worden i.v.m. de vochtigheid (in de winterperiode).
• De resultaten van de enquête in Zuidlaren worden verder uitgewerkt door een werkgroep o.l.v. Otto de Boer. De parochianen van de locatie Zuidlaren zullen via een Nieuwsbrief worden geïnformeerd. De groep in Zuidlaren gaat gesprekken aan met protestantse gemeentes in en om Zuidlaren om te kijken of er een toekomst is voor gemeenschappelijk gebruik van hun kerkgebouwen. Ondertussen zal er ook gekeken worden naar de volgende stappen voor een alternatief gebruik of verkoop van het kerkgebouw in Zuidlaren.
• We hebben een positief gesprek gehad met het bisdom over ons gebouwenbeleid. De officiële reactie wordt in komende weken verwacht.
• Gebouwen-inspecties voor de drie locaties worden ingepland voor de komende maanden. Aan de hand van de inspecties wordt een meerjarig onderhoudsplan opgesteld dat de basis vormt voor ons onderhoudsplan en het budget dat daarmee samen gaat.
• Het PB vindt de gespreksvorm die in de handleiding Synodale Weg uiteengezet wordt, een waardevolle manier om ook binnen onze parochie te gebruiken voor gesprekken en bijeenkomsten. Het pastoresteam zal dit verder bespreken.
• We blikken terug op de vieringen van de Goede Week en Pasen. Het waren mooie vieringen met een bijzonder goede opkomst.

Joep Coppes, vice-voorzitter

H. Franciscus | Actueel