Aan het eind van zijn nieuwjaarstoespraak droeg Herman Heller als voorzitter van de locatieraad Assen in het Drents een gedicht voor over 'de tied, die als een ongriepbaor begrip gewoon zien gang geeit'.

Maar het is en blijft lastig om in onze kerk een eucharistieviering geheel in de Drentse taal te organiseren. Zelfs tijdens de Pinksterviering, wanneer traditioneel de lezingen en de voorbeden in diverse talen worden voorgelezen, was er geen ruimte voor Drentse woorden.

nieuwjaarsreceptie hellerOver de toekomst van de parochie
Op de eerste dag van het nieuwe jaar kwamen veel Asser parochianen bijeen in het parochiehuis om elkaar tijdens de nieuwjaarsvisite een 'Zalig Nieuwjaar' toe te wensen (met veul heil en zegen veur 't neie jaor). In zijn toespraak memoreerde de voorzitter van de locatieraad de weinig vrolijk makende gebeurtenissen (zoals oorlogen, wegblokkades en proteststemmen) in 2023 in binnen- en buitenland.

Voor de parochie was 2023 een 'schijnbaar rustig jaar'. Maar in werkelijkheid was het een drukte van belang omdat door verschillende groepen aan de hand van diverse gespreksthema's is nagedacht over de toekomst van de parochie. En ook is er gewerkt aan het vrijwilligersbeleid, het pastoraal beleid en het communicatiebeleid.
Het resultaat van dit alles zal in de komende maanden aan alle parochianen kenbaar en duidelijk worden gemaakt.

Positieve ontwikkelingen
De voorzitter ging vervolgens in op een aantal duidelijk waarneembare positieve ontwikkelingen. Hij noemde het groeiende gebruik van het kerkgebouw waar ook vieringen van de Orthodox Oekraïense Kerk en druk bezochte Spaanstalige vieringen plaatsvinden. En het parochiehuis biedt ruimte aan meer betalende groepen terwijl ook de vieringen voor senioren hier onderdak vinden.
Ook valt de toename van het kerkbezoek door mensen van buitenlandse komaf op die zich, ook al is het nog voorzichtig, beschikbaar stellen voor diverse soorten vrijwilligerswerk. En verder is het opvallend dat de groep jongeren meer dan voorheen zichtbaar aanwezig is, waaronder de jongeren die de Wereldjongerendagen in Portugal hebben bijgewoond.

Applaus voor pastor Henyer Garcia
Veel van de nieuwe en positieve ontwikkelingen zijn te danken aan de tomeloze inzet van pastor Henyer Garcia. Herman Heller benadrukte dat we buitengewoon blij zijn met deze inzet en dat we met respect kijken naar de veranderingen die hij in de gehele parochie teweeg brengt. Het dankjewel van de voorzitter werd met een hartelijk applaus van de aanwezigen onderstreept.

Dank aan alle vrijwilligers
Tenslotte werd dank uitgesproken naar al die vele vrijwilligers, die te vinden zijn in het kerkgebouw, in het parochiehuis en in de tuinen daaromheen. Zonder hun inspanning, toewijding, dienstbaarheid en trouw zou onze geloofsgemeenschap niet kunnen bestaan. De locatieraad is bijzonder trots en dankbaar voor het vele werk dat door alle vrijwilligers in het afgelopen jaar weer is verzet.
Pastor Garcia sloot zich daarbij aan, want voor hem alleen is dit niet te doen. Ook hij bedankte de vele vrijwilligers voor hun betrokkenheid en inzet op een breed terrein van taken en functies.

Gerard Klein Koerkamp

Maria Tenhemelopneming | Actueel