PCI 270 achtergrondkleurDe doelstelling van de Parochiële Caritas Instelling (PCI) is vooral, vorm geven aan het sociale
gezicht van onze parochie. We doen dat onder andere door het financieel ondersteunen van organisaties, die ieder weer tot doel hebben tastbare ondersteuning te bieden aan diegenen in onze samenleving die moeite hebben 'rond te komen' met hun inkomen.

Organisaties die de PCI op deze manier ondersteunt, waren in 2023 onder andere:
Stichting Budget support - een sociale winkel met diverse artikelen voor mensen met een kleine portemonnee;
Stichting 'De Samaritaan' - een stichting die in de Open Hof te Assen gratis warme maaltijden verstrekt aan daklozen en minder draagkrachtigen in onze samenleving;
Stichting 'De Helper' (voorheen 'De Arme Kant van Aa en Hunze') die mensen met financiële problemen helpt de weg te vinden in alle regelingen. In schrijnende gevallen verstrekt de stichting ook noodhulp - bijvoorbeeld in de vorm van een tas met boodschappen;
de Voedselbanken van 'Hart van Drenthe' en 'Noordenveld';
de Kledingbank 'Noordenveld' in Roden.

Nieuw in 2023 was het opzetten van een 'Schoolfonds'. Vanuit dit fonds kunnen de beide katholieke scholen in onze parochie kleine uitgaven doen ter ondersteuning van kinderen in achterstandsituaties.

Ook hebben we begin dit jaar met € 500 de actie ondersteund, waarmee de slachtoffers van de aardbevingen in Turkije werden geholpen.
Al met al bedroegen de uitgaven ten aanzien van de collectieve doelen ruim € 5.100.

Naast deze collectieve doelen hebben we weer een financiële bijdrage geleverd aan acties die meer gericht zijn op het ondersteunen van specifiek gezinnen en alleenstaanden, zoals:
• de actie 'Vakantiegeld Samen Delen' - met de opbrengst ervan hebben we dertien gezinnen de mogelijkheid gegeven een korte vakantie of een uitstapje te maken;
• de actie 'Kerstpakketten' - vanuit deze actie hebben we ruim 50 parochianen een kerst­ pakket kunnen geven.
In totaal hebben we aan individuele onder­ steuning ruim € 4.700 besteed.

Al met al hebben we dus - direct of indirect - weer veel mensen in een (financieel) moeilijke situatie kunnen helpen. Ze konden daardoor de eindjes iets makkelijker aan elkaar knopen en een wat meer 'normaal' leven leiden.

Graag willen we dit ook in 2024 blijven doen. Uw financiële ondersteuning is daarbij hard nodig. Alleen door uw giften - in totaal mochten we vorig jaar ruim € 13.000 ontvangen - kunnen we de buffer die we hanteren om de uitgaven te kunnen doen, op peil houden.
Alleen door uw giften zullen we ook in 2024 bovengenoemde stichtingen kunnen steunen en mensen in sociaal schrijnende situaties kunnen blijven helpen.
Alleen door uw giften zullen we ook in 2024 een sociaal gezicht kunnen geven aan onze parochie.

Kees Krijnsen, voorzitter PCI

H. Franciscus | Actueel