Ik kies een keer voor een kerk, een kerkgebouw in Spanje, met wat interessante dingen. Nadat Granada veroverd is op de Moren door de legers van Ferdinand Il van Aragon, wordt in 1492 (bekend jaartal) besloten er een kathedraal te bouwen. Zo'n beetje de grootste in Zuid-Europa. Het besluit wordt in 1501 uitgevoerd en de bouw loopt van 1505 tot 1704.

Interessant feitje over Ferdinand Il en zijn vrouw Isabella Ivan Castilië is, dat ze de schoonouders waren van zowel Filips de Schone (van Bourgondië), Hendrik VIII (van Engeland) en Margaretha van Oostenrijk.

kathedraal granadaDe bouw van de kathedraal verloopt in een aantal fasen en stappen, Eerst wordt begonnen met een gotische stijl.Na een paar jaar wordt de bouwmeester al ontslagen en wordt overgestapt op een renaissance bouwstijl. Dit ontwerp heeft een groot rond priester­ koor. Na eerste oplevering worden er nog diverse veranderingen aangebracht, in een traag tempo.

Een bezoek waardig, zoals meerdere dingen in Granada, mocht u er een keer in de buurt vertoeven.

Paul Spoormans

Blik in het priesterkoor van de Kathedraal van Granada (Spaans: Catedral de Granada), hoofdkerk van het aartsbisdom Granada, is hoofdzakelijk uit de renaissancetijd. De kathedraal is 115 meter lang en 67 meter breed. Zij is gewijd aan de Maagd van de Incarnatie.