antwoord belastingIeder jaar vragen wij u middels de actie Kerkbalans om een bijdrage in de kosten van onze Parochieorganisatie. Veel mensen dragen zo ieder jaar hun steentje bij. Er zijn echter meerdere manieren om bij te dragen in de kosten van de Parochie. Hieronder zullen we een aantal van die manieren op een rijtje zetten voor u.

Giften met belastingvoordeel
De belangrijkste inkomstenbron voor ons als parochie zijn uw jaarlijkse bijdragen vanuit de actie Kerkbalans. Van het geld dat op die manier binnenkomt zorgen we dat op onze drie locaties Assen, Roden en Zuidlaren “de boel blijft draaien”.

De belastingdienst stimuleert deze giften door ze aftrekbaar te maken van uw inkomen. Omdat we als parochie zijn erkend als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI), kunt u van deze voordelige regeling gebruik maken. De locatiepenningmeesters viel op dat vooral in Zuidlaren en Assen veel parochianen deze mogelijkheid nog onbenut laten. Daarom willen we graag nog even uw aandacht.

De belastingdienst heeft het nog eenvoudiger gemaakt!
Tot 2014 moest men een notariële akte laten opmaken. Dat is niet eens meer nodig. Het invullen van een eenvoudig formulier volstaat om afhankelijk van uw inkomen 36,5%, 42% of 52% van de waarde van uw bijdrage te kunnen aftrekken.
Uw voordeel is dat u zo een mooie aftrekpost creëert. Mogelijk nadeel is dat u zich wel voor vijf jaar vastlegt, maar in bijzondere omstandigheden (zie het formulier) kan die voorwaarde ook vervallen.

Het formulier kunt u op drie manier verkrijgen:
- downloaden van deze website
- downloaden van de site van de belastingdienst
- mailtje sturen (of bellen) naar een van de penningmeesters.
Vergeet daarbij niet het RSIN nummer in te vullen: 824106751.

Waarom vinden we dit belangrijk?
Wat wij hopen is dat u omdat u een aanzienlijke teruggave krijgt ons een beetje meer wilt geven dan anders. Ook vinden wij het natuurlijk fijn om op deze manier wat zekerder te zijn van onze inkomsten. Hopelijk kunnen we zo afspraken gaan maken, u een leuke aftrekpost, wij een beetje meer geld.

Testament
Indien u nu regelmatig bijdraagt aan de actie Kerkbalans dan wilt u er misschien ook over nadenken om de kerk in de toekomst te blijven steunen. Dit kunt u doen door de kerk op te nemen in uw testament. Een testament kunt u laten opmaken bij de notaris. In een testament staat precies beschreven hoe uw nalatenschap precies verdeeld moet worden en wie de erfgenamen zijn.

Nadere informatie
Financiële zekerheden zijn voor de parochie van groot belang. Daarom willen wij u graag bovenstaande mogelijkheden in overweging geven. Mocht u echter vragen hebben, of op bepaalde zaken wat nadere toelichting wensen, dan kunt u natuurlijk contact opnemen met de Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Namens het Parochiebestuur,
Guus Klaas, penningmeester