De Statie Gieten heeft zijn ontstaan voornamelijk te danken aan de overname in de jaren '62/'63 van de vorige eeuw van de slachterij Udema in Gieten door Unilever. Werknemers uit katholiek Brabant werden overgeplaatst naar Udema, maar hadden in Gieten geen plek voor de zondagse kerkdienst.
Aanvankelijk kwam men samen in Rolde, in café-restaurant 't Hof van Rolde. Voorganger was Pater Plum, van Mariëncamp. Al vrij snel, zo blijkt uit mondelinge overleveringen van de heren Cees Roks en Flip Veldhoven, werden misdiensten door de priesters uit Assen gehouden in het Nutsgebouw aan de Asserstraat.
De kerkelijke gemeenschap in Gieten werd in dit tijd al als Statie Gieten aangemerkt. Grondleggers waren de heren Jo Bevers en Cees Roks, kort daarna bestuurlijk aangevuld met de heren Flip Veldhoven en Henk van Ewijk.

Aalmoezenier Hubers deed de H.Mis in het Nutsgebouw; kazuivels, kelken en de andere benodigdheden waren tweedehands verkregen en de Gebr. Dijkhuizen hadden in hun stelmakerij een loeizwaar altaar met steen vervaardigd.
De godsdienstlessen werden in die tijd liefdevol verzorgd door zuster Beata.

Van het Nutsgebouw volgde in latere jaren een verhuizing naar 't Verenigingsgebouw aan de Eexterweg, en tegenwoordig wordt gekerkt in de Dorpskerk.

Maria Tenhemelopneming | Actueel

Maria Tenhemelopneming | Contact