Een van de vacatures in het parochiebestuur is vervuld. De post ‘Gebouwen en terreinen’ is na de bisschoppelijke goedkeuring ingenomen door Alexander Wenker, 49 jaar geleden geboren in Oud Lutten in een warm en hecht katholiek gezin.

“In 1995 ben ik voor mijn werk naar Assen verhuisd. Naast mijn werk als projectontwikkelaar bij Rizoem in Groningen ben ik actief als schaatser, skiër, skileraar en fiets ik graag. In november loop ik de Marathon van New York met het Beatrix Kinderziekenhuis als goed doel. Voor wie wil doneren: dat kan via www.rizoemrent.nl.

Pastoor Tolboom heeft me gevraagd om lid te worden van het parochiebestuur. Ik heb een bouwkundige achtergrond en dat maakt de invulling van deze bestuursfunctie misschien wat gemakkelijker. En gelukkig kunnen we bij de drie locaties terugvallen op de inzet van kundige parochianen die veel kennis van de gebouwen hebben en daar ook veel energie in steken. Zonder hen gaat het absoluut niet lukken.”

Waarom heb ik ja gezegd?
“Mijn betrokkenheid bij de parochie kwam niet veel verder dan het kerkbezoek. Maar als je het belangrijk vindt dat de kerk in stand gehouden wordt, dan mag men ook wat van jou verwachten. Het katholieke geloof was bij ons thuis een vanzelfsprekendheid. Mijn ouders zijn nog altijd heel actief betrokken bij de kerk in Slagharen. Voor mij is het geloof een houvast en dat tevens leert te relativeren. En ik zou het jammer vinden als de katholieke traditie en rituelen verloren zouden gaan.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het kerkgebouw van Zuidlaren nog niet ken. Die van Roden heb ik laatst gezien: de schoonmakers waren toen ijverig aan het werk en de kerk ziet er netjes en goed onderhouden uit. Assen heeft een bijzonder fraaie kerk in een prachtige bouwstijl met robuust metselwerk. Samen met de pastorie en het parochiehuis een mooi geheel op een prominente plek in Assen. Met mijn voorganger Henry Stiekema heb ik een paar plezierige gesprekken gehad. Hij laat de gebouwen keurig achter en heeft gedegen onderhoudsplanningen voor de komende jaren gemaakt. Ik hoop dat ik dat zo, samen met het bestuur en alle betrokken vrijwilligers, kan voortzetten.

Vanuit de parochie of de drie locaties komen vast goede ideeën naar voren die in het bestuur aan de orde komen. Van harte hoop ik dat we als parochie de gebouwen en terreinen in uitstekende staat weten te houden. Daarvoor hebben we elkaar wel steeds nodig. Wat ik erg plezierig vind is dat binnen de parochie meer aandacht is voor communicatie en voor het besef dat goede communicatie nodig is voor het welslagen van het beleid. Ook op het gebied van gebouwen en terreinen.