henk ploegmakersVijftien jaar geleden was Drenthe de enige provincie zonder een hospice. Voor het provinciaal bestuur de aanleiding om daarin verandering te brengen. Assen was een van de drie plaatsen voor de vestiging van een dergelijke gastvrije plek voor terminaal zieken. Het vastgoedbedrijf van Henk Ploegmakers (77) bouwde in die periode een grote toren in de wijk Vredeveld met winkels, woningen en opslagboxen. Het bestuur kwam met hem in contact over een mogelijke vestiging van een hospice in deze toren.

Dat bleek achteraf geen ideale situatie. Hij kwam wel in het bestuur. En dankzij de prettige relatie met de woningstichting SWA verrees het hospice op een mooi plekje in de Burgemeester Agterstraat. Daar hebben heel veel gasten inmiddels de laatste levensfase doorgebracht. Wie niet thuis kan of wil sterven vindt in het hospice persoonlijke aandacht en professionele zorg in een rustige en huiselijke sfeer.

Dit pand was echter te klein geworden. Daar bleek uitbreiding niet meer mogelijk. Aan de Ter Aardseweg is ondertussen een nieuw complex verrezen. Tussen de woonwijken Pittelo en Peelo hebben de medewerkers nu de beschikking over zes gastenkamers, enkele logeerkamers, een familiekamer, een stiltekamer en een ruimte waar kinderen zich kunnen vermaken. Daarnaast voldoende ruimte voor kantoren, magazijn en parkeren. De totale investering bedroeg ongeveer 2.500.000 euro. Alles tot tevredenheid van ‘bouwpastoor’ Henk Ploegmakers. Op 11 februari is de officiële opening gepland.

2000 folders
“Gelukkig hebben we in de afgelopen jaren flink gespaard. En we hadden een paar behoorlijke legaten gekregen. Maar we willen eigenlijk vanaf het begin zo weinig mogelijk schulden hebben. Daarom zijn we behoorlijk aan het inzamelen geweest. In Assen hebben we onder meer tweeduizend folders in brievenbussen gestopt en veel Assenaren en Asser bedrijven persoonlijk bezocht met het verzoek om een bijdrage.
We kregen onder andere van de Protestantse Kerk Assen een zeer aanzienlijk bedrag. Daar zijn we heel dankbaar voor. Want de exploitatie van een hospice valt eigenlijk altijd tegen. We hebben twee betaalde krachten en gelukkig heel veel vrijwilligers. De overheid geeft een beetje financiële steun. Maar we moesten heel veel nog binnen zien te krijgen.” Henk Ploegmakers merkte daarbij een zeer positieve houding ten opzichte van hospices. Dat was vijftien jaar geleden nog heel anders.
“We weten dat iedereen deze aarde netjes wil verlaten. Maar de samenleving is drastisch veranderd. Kinderen wonen vaak ver weg en hebben het druk met hun eigen gezinnetjes. Mantelzorgers worden vaak overvraagd. En dan biedt een hospice een prachtige oplossing aan het einde van het leven.”

Hobbels
Twee jaar lang heeft hij zich ingespannen om alles rond te krijgen: het regelen van vergunningen en overleggen met zorginstellingen. “In mijn eigen onroerendgoed-bedrijf kon ik meestal zelf beslissen. Nu moest ik vaak met diverse mensen en organisaties overleg plegen. Maar uiteindelijk is alles goed verlopen.”
Het vorige jaar trok hij zich terug uit de dagelijkse leiding van het gezonde vastgoedbedrijf. De kinderen hadden geen belangstelling voor opvolging. Met een compagnon ging hij daarna ‘een verloving‘ aan. Dit bedrijf zoekt naar mogelijkheden om te participeren in kansrijke bedrijven en projecten.

De geboren Brabander voelt zich volledig op zijn gemak in de Drentse hoofdstad. “Ik kom uit een groot katholiek gezin. Dat geeft je een bepaalde achtergrond. Daarom maak ik mij zorgen over onze wereldkerk. Hoe zal het gaan als de oude generatie is verdwenen. Die heeft nog compenserend gedrag. Maar kerkbezoek en inkomsten zijn dalend.“

Discussies
Jarenlang was hij actief in de Raad voor Economische Aangelegenheden, een adviesorgaan van de bisschop. “Toen ik 75 jaar werd, kreeg ik nog twee jaar dispensatie. Het was een prettig gezelschap met zinvolle discussies. Met bisschop Van den Hout heb ik gemeen dat we beiden de Hogere Tuinbouwschool volgden. Alleen ging hij later een andere kant op.”
Trots kan hij door Assen lopen en overal een praatje maken. “Ik ben tevreden met de manier waarop ik altijd zaken heb gedaan. Ik laat met name mankementen aan woningen snel repareren. Ik houd me altijd aan gemaakte afspraken. Ik heb nog nooit met rechtszaken te maken gehad. Dat kost alleen maar negatieve energie. Blijven praten om tot een oplossing te komen, is altijd mijn uitgangspunt geweest.”

Zijn geloof was ook de reden om zich ernstige zorgen te maken over de onderkant van onze samenleving. “Binnen de PCI hebben we al jaren de actie “Kerstpakketten”. Eerst probeerden we met een oproep in het parochieblad geld binnen te krijgen. Het resultaat was ongeveer 700 euro. Nu schrijven we al enkele jaren een persoonlijke brief naar alle parochianen en sindsdien is de opbrengst tien keer zo veel. En dat schenkt ons, als PCI, veel genoegen“.

Het rekeningnummer van het Fondsenwervingsteam Nieuw Hospice Assen: NL10 RABO 0359 2849 65 ten name van Stichting Hospice Noord- en Midden Drenthe Fondsenwerving

Ton Kuis