Klik op de button voor informatie over de button vastenwandeling 540px

button paasvieringen 540px

hilde kolZe vindt het een lastige vraag. Hoe beleeft ze haar geloof? Hilde Kol beantwoordt het met enige aarzeling: “Ik heb het geloof van jongs af meegekregen, met kerkgang en geloofsonderricht en betrokkenheid bij de parochie. Het is een deel van me en beweegt met me mee. Er zijn momenten in het leven waarbij je als het ware opnieuw ijkt. 'Wat geloof ik nu en wat is de kerk'. Zo'n moment was bijvoorbeeld ten tijde van alle trammelant rondom misbruik in de kerk. Maar ook in privé situaties heb ik dat wel aan de hand gehad. Voor mij is geloof iets innerlijks dat mede vorm krijgt bij gezamenlijk beleven zoals in een kerkgemeenschap. En dat zich uit in je denken en doen maar zeker ook in het laten. En ook dat is iets dat in beweging is.”

Hilde Kol, geboren in Haarlem en getogen in Heemstede als op een na jongste van een gezin met zes kinderen. “Door de liefde ben ik in Annen terechtgekomen. Een heerlijk dorp om in te wonen en te werken. Dat doen wij aan huis vanuit onze ruime verbouwde en energieneutrale woon/werk-boerderij die twintig jaar geleden nog een veebedrijf was.
Ik ben bijna vijftien jaar in diverse functies in het bankwezen werkzaam geweest. Heb toen de switch gemaakt naar interieurarchitect en heb sinds tien jaar Pura Vida Interieurdesign. Voor mijn klanten ontwerp ik ook maatwerk kasten en andere oplossingen. Daarnaast hebben mijn partner en ik de passie om ons steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld.

Duurzaam
Mijn partner Rudy Daniels doet dat vanuit Daniels Smart Energy door middel van advies en projectleiding om bedrijfseconomisch de meest duurzame energie-installaties te realiseren. Gezamenlijk realiseren wij energieneutrale woonhuizen onder de naam van Smart2start B.V. In 2019 hebben we bijvoorbeeld elf energieneutrale woningen in Annen gerealiseerd. En momenteel ontwikkelen we energieneutrale 2-onder-1-kapwoningen in zowel Annen als Gieten.”

En dan is zij ook nog actief in de Zuidlaarder katholieke gemeenschap. “Ik maak deel uit van de bloemengroep. Ik houd nu eenmaal van de dingen sfeervol te maken, te stylen en dus ook om te schikken. En om daarin bovendien dienstbaar te zijn voor de kerkgemeenschap vind ik heel fijn. We hebben een leuke groep die rond Pasen en Kerst alle handen gezamenlijk uit de mouwen steekt om er iets moois van te maken. Voor de wekelijkse zondagen zijn we individueel afwisselend verantwoordelijk voor de schikkingen. Het is fijn om dan helemaal alleen in de kerk in de stilte bezig te zijn, ik ervaar dat als een moment van gedragen stilte. En sinds kort maak ik ook deel uit van het kostersgilde.

Thuis
Ik voel me inmiddels thuis in de kerkgemeenschap van Zuidlaren. Het is een kleine en warme gemeenschap met hele fijne pastores en enorm toegewijde vrijwilligers.
Het afgelopen half jaar heeft de parochie extra daadkracht getoond ten tijde van de lockdown met initiatieven als de nieuwsbrieven, het belrondje en online-vieringen uitzenden. Een enorme veerkracht bleek daaruit. We zijn een kerk in beweging. En waar het heen gaat? Geen idee, want de vergrijzing zet natuurlijk ook door. Dat zal voor de kerk een stevige uitdaging zijn.

Hobby’s
Heeft zij in alle drukte nog tijd voor hobby’s? “Ik vind het heerlijk om in de tuin te werken. Het wieden ervaar ik als dicht bij de beestjes en de bloemen zijn, dan zie ik zoveel details en ervaar vaak verwondering. Maar ook voor de zwaardere klussen in de tuin loop ik niet weg en loop met menige zware kruiwagen over het erf. Ik vind het heerlijk om fysiek bezig te zijn.
Verder houd ik al mijn hele leven van fietsen. En trap dan lekker door. Tegenwoordig doe ik dat op zo'n sportieve e-bike. Waar je dán niet allemaal komt, Drenthe en Groningen zijn prachtig! En dan heb ik nog het geluk een dag in de week oppas-oma te zijn van een tweeling en hun grotere zus.”

Ton Kuis