bressers1Onze mede-parochiane Marie-Jolanda Bresser is bestuurslid van de Unie Netwerk Katholieke Vrouwen in Nederland. Dat netwerk maakt deel uit van de WUCWO, de Wereld-unie van katholieke vrouwen­ organisaties.

Ruim 2000 vrouwen van de WUCWO (World Union of Catholic Woman's Organizations) vertegenwoordigden de katholieke vrouwen wereldwijd bij de conferentie en audiëntie met paus Franciscus in het Vaticaan te Rome. Enthousiast keerde zij na afloop weer terug in Assen. En vol inspiratie zette zij haar belevenissen voor ons op papier.

bressers2Een absoluut hoogtepunt was de ontmoeting met de Heilige Vader in een privé-audiëntie om een missiemandaat te ontvangen op de synodale reis van de Kerk. De conferentie ging over wat paus Franciscus schreef in de twee afgelopen jaren. De werkwoorden komen zien en luisteren zijn voorwaarden voor een goede communicatie. Nu wil de paus de nadruk leggen op spreken met het hart. Het is het hart dat ons aanspoort om te komen zien en te luisteren, en het is het hart dat ons motiveert om open en gastvrij te spreken.

Luisteren
De paus schreef onder meer: "Ik herhaal wat ik vorig jaar ter gelegenheid van Wereldcommunicatiedag schreef: ook in de Kerk is er een grote behoefte om naar elkaar te luisteren en elkaar te horen. Het is het kostbaarste en meest leven gevende geschenk dat we elkaar kunnen geven.
Luisteren zonder vooroordelen, aandachtig en open, leidt naar spreken in Gods stijl, versterkt door betrokkenheid, mededogen en tederheid. We hebben in de Kerk dringend nood aan communicatie die harten in vuur en vlam zet, balsem op wonden smeert en de levenstocht van onze broeders en zusters verlicht.

Ik droom van een kerkelijke communicatie die zich laat gidsen door de Heilige Geest, zachtmoedig en tegelijkertijd profetisch, die nieuwe wegen en middelen weet te vinden voor de prachtige verkondiging die zij in het derde millennium moet afleggen.
Een communicatie die de relatie met God en de naaste, vooral de meest behoeftige, centraal stelt en het vuur van het geloof weet te ontsteken, in plaats van de as van een naar zichzelf verwijzende identiteit te bewaren. Een vorm van communicatie gebaseerd op nederigheid in het luisteren en parrhesia (Grieks: vrijmoedigheid, openhartigheid) in het spreken, die waarheid en naastenliefde nooit van elkaar scheidt."

'Maak een beetje ruzie...'
Paus Franciscus sprak ook over zijn brief van 24-1-2023, met als thema's dankbaarheid, vertrouwen, moed, hoop en het missie­ mandaat. Hij bedankte alle vrouwen voor hun krachtige inzet ondanks moeilijke, ingewikkelde en complexe situaties waarin vrouwen kunnen verkeren.

bressers4Paus Franciscus sloot af met het volgende: 'Dank u voor alles wat u doet, en ik moedig u aan om vol enthousiasme verder te gaan met uw projecten en activiteiten ten gunste van de evangelisatie en het volgen van de innerlijke stem van de H. Geest en Zijn aanrakingen. Moge Jezus u zegenen, en de Maagd van Fátima u en uw families behoeden. Ik bid voor de vruchten van vergaderingen: spreek duidelijk, discussieer, maak een beetje ruzie omdat het goed is, het houdt je in een voorwaartse beweging. En ik vraag u, alstublieft, om me te blijven vergezellen met uw gebeden. Dank!'

Paus Franciscus vertrok in de rolstoel om een ronde door de conferentiezaal te maken. Aan beide kanten werden de gasten wuivend door hem begroet, schudde hij handen of gaf hij een glimlach ter begroeting.

Om met zoveel vrouwen uit 38 verschillende landen een conferentie mee te maken, is heel bijzonder. De audiëntie was zeer speciaal en maakte diepe indruk op me. Ook de avondviering in de Sint-Pieter was een intense beleving. Wat een ervaring om met heel veel vrouwen te bidden en Eucharistie te vieren.
Deze dag zal ik nooit vergeten!