Wat een ‘presentje’ teweegbracht; een pelgrimsroute Clarapad, van Groningen naar Megen, met een boek Clara’s Atlas voor het wandelen en het fietsen, een app en een site met een webwinkel. En dat allemaal omdat Marie-Jolanda Bresser een boodschap heeft: de weg van de heilige Clara volgen om in eenvoud en dicht bij de schepping de bestemming van het leven te vinden.

bresser1Wie is Marie-Jolanda Bresser?
“Ik ben geboren en getogen in en rond Rotterdam als oudste uit een katholiek gezin met drie kinderen en altijd ondernemend bezig geweest met het geloof. Al vroeg wist ik dat ik zuster wilde worden. Eerst verpleegkundige in de GGZ-zorg en later bij de Clarissen van het klooster Sint-Josephsberg in Megen. Van vrijdagmorgen tot maandagmorgen ben ik in Assen en doordeweeks ben ik of in Zorgvlied waar ik trouwens kerk of bij de Zusters in Megen.

Door de hersenbeschadiging van mijn man voeren we al jarenlang ‘onze’ formule uit, zijn wij blij met elkaar en richten wij ons op de mogelijkheden. Zorgvlied is een locatie van de heilige Clara van Assisi Parochie. Verleden jaar schreef er iemand in de Tau dat hij hoopte op contact. Hoe leuk is het dat er nu contact is ontstaan door het Clarapad en wie weet in de toekomst nog veel meer.”

Heeft het contact met de zusters Clarissen je eigen geloof veranderd?
“Jazeker want door mijn veelvuldig verblijf bij de Clarissen in Megen kan ik gemakkelijker bij God in mijn hart komen. De heilige Clara helpt natuurlijk ook een handje mee. Ik leef zoveel mogelijk op de manier zoals de Clarissen ook leven. Dat ziet er zo uit:
05.45 uur: opstaan. In stilte de dag ingaan.
06.30 uur: lezingendienst of ‘metten’.
Daarna persoonlijk gebed, meditatie of Lectio Divina (biddende Bijbellezing)
07.45 uur: morgenviering of ‘lauden’: lofprijzing, lees dankzegging, om de nieuwe dag te heiligen, aansluitend ontbijt in stilte.
08.45 uur: beginnen aan het werk.
10.30 uur: koffie en een kwartier ruimte voor ontmoeting.
12.00 uur: middagdienst als herademing tussen de inspanning van het werk.
13.30 uur: hervatten werk.
15.30 uur: ‘recreatie’, dat wil zeggen ontmoeting en ontspanning.
16.15 uur: stille tijd voor geestelijke lezing en persoonlijk gebed.
17.45 uur: avondviering of vespers als heiliging van de avond.
20.30 uur: dagsluiting of ‘completen’ als toewijding van de nachtelijke stilte aan het Geheim van alle leven.
Er wordt dan niet meer gesproken tot na het ontbijt van de volgende morgen.

Wat betekent Clara van Assisi voor je persoonlijk?
Over de metafoor van de weg en de navolging van Christus in de geschriften van Clara van Assisi:
‘Gelukkig de mensen die sterk zijn in U, met de pelgrimsweg in het hart;
van kracht tot kracht gaan zij voort om op Sion voor God te verschijnen’ (Psalm 84,6 en 8).
“De metafoor van ‘de weg’ speelt bij Clara, zoals bij haar geestverwant Franciscus, een grote rol. Zij willen ‘als pelgrims en vreemdelingen in deze wereld de Heer dienen’ door de voetstappen van Jezus Christus te volgen. Het is een radicale keuze voor een alternatieve wijze van leven. Clara schrijft in haar Testament: ‘De Zoon van God is voor ons de weg geworden. Franciscus, zijn ware minnaar en navolger heeft ons deze door woord en voorbeeld laten zien en geleerd’.
Door het bovenstaande ervaar ik steeds de verstilling om zo ruimte te maken in mijzelf. Bidden, de stilte maar ook samen de Kerk blijven opbouwen is voor mij belangrijk. Laten we ervoor zorgen dat de Godslamp blijft branden waar het maar kan en blijven zorgen voor elkaar waar dan ook op de wereld.”

bresser2Vertel eens iets meer van het Clarapad?
“De abdis van het klooster Sint-Josephsberg vertelde mij over hun 300-jarig bestaan op de plek in Megen en hun 550 jaar communiteit zijn. Ik werd bij het bedenken van mijn ‘presentje’ voor deze jubilea geïnspireerd door de ontdekking dat mijn oud-tante Mechtildis Bresser een van de vijf bouwzusters was die in 1719 begonnen met de bouw van klooster Sint-Josephsberg. Maar met een idee ben je er niet. Met de invulling en uitvoering van de pelgrimsroute het Clarapad startte ik drie jaar geleden. Dat begon met het verzoek aan de Groningse bisschop Ron van den Hout of hij een aanbevelingsbrief wilde schrijven. Dat deed hij maar wat graag. Aan zuster Angela, de Megense abdis, heb ik vervolgens gevraagd of haar communiteit mijn cadeau wilde accepteren. Daarna is een zevenkoppig projectteam het pad gaan vormgeven. Met veel enthousiasme, kan ik je verzekeren.”

Negentien dagen wandelen
De ‘normale’ afstand tussen Groningen/stad en Megen/stad is ongeveer 225 kilometer. Maar het bijzondere van dit Clarapad is dat het tot 345 kilometer is uitgebreid over dus negentien loopdagen. Zoals bij veel andere routes kun je het traject lopen binnen je eigen mogelijkheden. Het hoeft kortom niet in één keer. Je kunt volgens stap voor stap alles loslaten en tot jezelf komen. En je kunt het pad later zelfs nog vervolgen naar het jongerenklooster van Taizé in Frankrijk, via het klooster van San Damiano naar de basiliek van Santa-Chiara in het Italiaanse Assisi. De internationale plannen van voortzetting van het Clarapad zijn vergevorderd en zodra het gereed is, wordt dit aangegeven op de site: www.pelgrimsrouteclarapad.nl. Ook zal de bijbehorende app en Clara’s Atlas door gaan lopen tot Assisi. De totale pelgrimsroute Clarapad is straks zowel wandelend als fietsend te pelgrimeren.

Weetje:
De site van de zusters Clarissen is een aanrader: www.clarissenmegen.nl.

Ton Kuis