tom van der wee front"Geboren in een katholiek gezin heb ik van jongs af aan in de katholieke traditie gestaan en heb daarin vreugde maar ook teleurstelling en verdriet ervaren. Steeds weer was daar die boodschap: het komt goed; 'de steppe zal bloeien...'. Dat heeft mij gesterkt en geïnspireerd."

Aldus Tom van der Wee. Eind 2014 werd hij gevraagd door het toenmalig parochiebestuur van parochie Maria Tenhemelopneming Assen zitting te nemen in de locatieraad van Assen, met als aandachtsgebied Liturgie. Na acht en een half jaar is hem per juni 2023 eervol ontslag verleend.
Over zijn werkzaamheden: "De functie van Portefeuillehouder Liturgie is meer dan een beschrijving op papier. Een belangrijk onderdeel is het onderhouden van contacten met direct betrokken en indirect betrokken uitvoerders in de Liturgie. Het is een aanvoelen van, anticiperen op en discreet en tijdig reageren op. Vanuit mijn affiniteit met, mijn kennis van en ervaring met en in de liturgie ben ik in deze functie gegroeid. Niet altijd makkelijk maar wel bijzonder.

tom van der wee 1Franciscusbeeld
Min of meer op eigen houtje heb ik contact gelegd met de afdeling Kerkelijk Erfgoed van het museum Catharijne Convent en ingeschreven op een beeld van Sint Franciscus, want die ontbrak nog in onze kerk. Tot onze grote vreugde konden wij deze verwerven. Na inwijding is Franciscus geplaatst achter in de kerk op een door een parochiaan geschonken sokkel van Belgisch hardsteen, waar ook het celebratiealtaar en de sokkels van Maria en Jozef van gemaakt zijn.
Eerder hebben we een secundair relikwie, een fragment van de pij, van de inmiddels heilige pater Titus Brandsma kunnen verwerven en dat gevat in een portret van hem in de Mariakapel.

Geen vieringen
Tijdens coronaperiode en de bijkomende pastoorloze periode moesten er enige zeilen bijgezet worden. Banken afsluiten met blauwe koorden, stickers op banken en vloeren, aanmelden voor een plaats in de zondagse viering, een rooster van gastdames en heren. Geen vieringen met Goede week en Pasen 2020. Op Palmzondag de kerk geopend en buiten een tafel met gewijde palmtakjes voor parochianen die langskwamen. Op meerdere dagen de kerk geopend voor bezoek en stil gebed.
En toen werd pastoor Tolboom door de bisschop benoemd in de Claraparochie in Drachten en omgeving. Het was passen en meten om tijdens de afscheidsviering zoveel mogelijk Asser parochianen een plaats in de kerk te bieden. Tijdens de ziekteperiode van pastor De Boer ook veel contact gehad met pastor Erich en bij toerbeurt met locatieraadsleden van Roden en Zuidlaren de weekend- en vakantiewacht waargenomen.

Livestream
De wekelijks vieringen konden doorgang vinden door assistentie van Mgr. Van den Hout en van pastoor De Vries. Voor hen vele malen de orde van dienst samengesteld en liturgieboekjes gemaakt die op de website werden geplaatst, want inmiddels werden de vieringen per livestream toegankelijk voor parochianen die niet naar de kerk konden, wilden of durfden komen.
De komst en presentatie van pastor Garcia, september 2021, vroeg ook enig organisatietalent; naast een goed bezette kerk was er ook gelegenheid de viering te volgen in de parochiezaal via de beamer. Daarnaast de kennismaking met en inwerken in de locatie van pastor Garcia.
Het opheffen van de coronamaatregelen was bevrijdend. De kerkgang kwam weer op gang, er kon weer gezongen, vergaderd en niet onbelangrijk koffie gedronken worden.

Stempel
tom van der wee 2Iedere voorganger komt met eigen achtergrond en ervaring een gemeenschap binnen. Hij of zij brengt min of meer eigen accenten aan in de liturgie, in rituelen en gebruiken. Zo heeft het kinderen- en jongerenwerk een stevige impuls gekregen met de komst van Garcia; het misdienaarscorps is gegroeid. Bij iedere viering zijn minimaal drie misdienaars aanwezig. En er gaan nu vijf jongeren naar de Wereld Jongeren Dagen in Lissabon. Ook het ouderenwerk is, naast het bestaande bezoekwerk, uitgebreid met maandelijkse vieringen voor senioren in het parochiehuis. En de biechtstoel aan de Maria-kant wordt weer gereed gemaakt om biecht te horen van parochianen die daarvoor kiezen.
Als ik terugkijk op de 8½ jaar als portefeuillehouder Liturgie dan kan ik concluderen dat het een intensieve en ook leerzame periode is geweest, waar ik dankbaar voor ben.

Hoopvol
Ben ik hoopvol over de ontwikkelingen in de kerk? Er zijn ontwikkelingen in de wereldkerk die mij enige zorg baren. Het lijkt alsof de kerk zich min of meer naar binnen keert in weerwil met wat Paus Franciscus met de kerk voor ogen heeft. Als gemeenschap moeten wij vanuit de gedachte van het evangelie streven naar een inclusieve kerk, waar plek is voor ieder, waarin geen mens uitgesloten wordt. De kerk als genademiddel, een plek om je veilig te voelen.
Jezus roept zijn volgelingen op om zich in te zetten voor hun naasten. leder mens is gehouden om om te zien naar de ander, naar de wereld; om zich uit te spreken over zaken als vrede, gerechtigheid en zorg voor de schepping. Daarbij denk ik aan zaken dichtbij; ik denk aan de PCI, aan werkgroep Omzien naar Elkaar, maar ook aan elkaar ontmoeten na een viering.

Ton Kuis