Tom van der Werf (36) zegt het met volle overtuiging: “Dat we een wereldkerk zijn vind ik geweldig. Waar je ter wereld naar de kerk gaat, in welk land of taal ook, je kunt altijd meedoen en de mis volgen.

tom van der werfIn het verleden ben ik mee geweest naar de Wereldjongeren Dagen in Keulen, Sydney en Madrid. Dit heeft voor mij een geweldige boost gegeven in mijn geloofsleven. Het hoogtepunt van de Wereldjongeren dagen is de slotviering. Dit is een mis met alle deelnemers op een groot veld. In Madrid was dat met 2 miljoen jongeren. Dat was best bijzonder!”

Hij komt oorspronkelijk uit Deinum in Friesland. “Toen ik in Groningen ging werken ben ik naar Zuidlaren verhuisd en nu, sinds drie jaar, woon ik in Assen. Ik ben getrouwd met Charlotte Legtenberg en samen hebben we drie dochters. Anna (5), Hilde (3) en Esther (1). Door gezinsuitbreiding groeiden we uit het huis in Zuidlaren. En aangezien ik net was gaan werken bij de WMD zijn we in 2017 verhuisd naar Assen. Ik ben IT System Engineer bij de WMD, het drinkwaterbedrijf van Drenthe. Ik zorg voor de ICT infrastructuur op 62 locaties zodat we dag en nacht drinkwater kunnen produceren.”

Activiteiten
Daarnaast is hij druk met een aantal kerkelijke activiteiten. “De laatste tijd ben ik bezig met de voorbereidingen voor de Actie Kerkbalans 2021. Hierbij neem ik het technische deel voor mijn rekening. Alle brieven, enveloppes en loperslijsten bereid ik voor zodat ze kunnen worden gedrukt. We hebben een leuke groep mensen die de voorbereidingen doen en veel vrijwilligers die langs de deuren gaan.
Verder zit ik in de Diocesane Pastorale Raad van het bisdom. Deze is in 2019 opgericht door bisschop Van den Hout. Hierin zitten vertegenwoordigers van alle lagen van het bisdom. Dus van parochianen tot pastorale beroepskrachten. We bespreken beleidstukken van het bisdom en geven hier advies over.
In het verleden ben ik koster geweest in de voormalige Titus Brandsma Parochie in Leeuwarden. En heb enige jaren in het jongerenplatform van het bisdom gezeten. En tot de lockdown was ik betrokken bij de Family Tour van de bis- schop.”

Inspiratie
Hij heeft een bron van inspiratie. “God is altijd bij ons. Hij geeft kracht in moeilijke tijden en is bij ons om mooie tijden te vieren. Helemaal nu we veel thuis zitten. Thuis geven we het geloof ook mee aan onze kinderen. Dit geeft nu al een leuke wisselwerking. Ondanks ze nog heel jong zijn stellen ze leuke vragen. We gaan nu bijna niet naar de kerk, maar volgen vieringen online.”

Voelt hij zich thuis in Assen? “Ja, we vinden het een leuke parochie en voelden ons zeer welkom toen we hier kwamen. De kinderen vinden ook de crèche en kindernevendienst erg leuk. Verder heb ik mijn vrouw leren kennen in deze parochie, dus Assen had altijd al een streepje voor! Dat was tijdens de voorbereidingen van de Wereld Jongeren Dagen in Keulen in 2005.”

Heeft hij een wens voor dit nieuwe jaar? “Ik hoop dat we snel weer een priester krijgen.”

Ton Kuis