Op zondag 1 oktober hebben wij ons parochiefeest - Franciscusdag gevierd. Het was een plechtige en zeer feestelijke viering. Het parochiefeest brengt ons samen rond Christus als volk van God. Het samengestelde koor met koorleden uit de drie locaties heeft prachtig gezongen en heeft uitgestraald dat wij deel uitmaken van een groter geheel. Door middel van onder andere twee liederen, zijn de spiritualiteit en inspiratie van onze patroon­ heilige tot uitdrukking gekomen.

Het leven en de spiritualiteit van de heilige Franciscus zijn altijd een mooie aansporing en voorbeeld om Christus steeds bewuster en daadwerkelijk na te volgen. Zo is het gebed van de heilige Franciscus dat wij tijdens de eucharistieviering gezongen hebben, een serieuze uitnodiging om onze missie als christenen in de wereld op een concrete manier te vervullen. Hoe dan? Franciscus in zijn gebed toont ons de weg om door een gelovig leven, Christus in de wereld te laten overwinnen:
Heer, maak van mij een instrument van Uw vrede.
Laat mij liefde brengen waar haat heerst,
laat mij vergeven wie mij beledigde,
laat mij verzoenen wie in onmin leven,
laat mij geloof brengen aan wie twijfelt,
laat mij waarheid brengen aan wie dwaalt,
laat mij hoop brengen aan wie wanhoopt,
laat mij licht brengen aan wie in duisternis is,
laat mij vreugde brengen aan wie bedroefd zijn.
Laat mij niet zoeken getroost te worden, maar te troosten,
niet begrepen te worden, maar te begrijpen,
niet bemind te worden, maar te beminnen.
Want het is toch door te geven, dat men ontvangt,
door te verliezen, dat men vindt,
door te vergeven, dat men vergiffenis ervaart,
door te sterven, dat men verrijst tot het eeuwige leven.
Amen.

Wat zou de wereld en ons eigen leven veranderen, mooier en vreugdevoller worden, als wij ons door Christus laten helpen om dit gebed zoals Franciscus deed waar te maken. Dan wordt het geloof een tastbare werkelijkheid die wonderen bewerkt.

De heiligen hebben ons altijd veel te vertellen. Op 1 november vieren wij het hoogfeest van Allerheiligen. Deze viering herinnert ons erop een bijzondere manier aan dat wij als gelovigen deel uitmaken van een grote familie. Deze familie heeft een naam: 'De gemeenschap van de heiligen'. Niet alleen de gelovigen die nu op aarde leven horen hierbij, maar ook allen die ons in het geloof zijn voorgegaan.
De aardse en hemelse verbondenheid van de heiligen met Christus en hun bovennatuurlijke daden van geloof zijn een voorbeeld van doorleefd geloof. Hun leven is een zichtbaar en tastbaar bewijs dat God een werkelijkheid is, die in Zijn volheid in ons wil wonen en werkzaam wil zijn.In het leven van de heiligen zien wij dus dat God geen theorie of utopie is. Wij mogen dus steunen op de voorspraak van de heiligen in de hemel en ons door hun leven en voorbeeld laten inspireren om aan ons geloof en de band met Jezus vorm te geven.

Laten we dan dit feest vieren en er kracht, inspiratie en genade uit halen om vreugdevol en hoopvol door te gaan met ons christelijk leven en onze missie in de wereld.

Pastor Henyer Garcia