zieken 4Deze muurschildering van het meisje in de rolstoel behoort tot een serie afbeeldingen over barmhartigheid die in 2014 zijn gemaakt door leerlingen van het Grafisch Lyceum in Utrecht. Deze school begon in 1907 als vakschool voor typografie. Het is nu een Regionaal Opleidings Centrum (ROC) waardoor MBO-leerlingen later een baan kunnen krijgen in vormgeving, media en communicatie.

De leerlingen hebben bij “zieken bezoeken” er niet voor gekozen om een ziekenhuis af te beelden of een groepje patiënten in een verpleeghuis of zorginstelling. De muurschildering stelt één zieke centraal, een meisje in een rolstoel dat niet zo ernstig ziek is. De voet in het rode gips krijgt alle aandacht omdat de zieke haar gebroken voet uitsteekt. Daar is net een vogel op geland. Dat bezoek maakt het tot een grappig tafereel. De blauwe vogel met rode snavel is een fantasie vogel, een aparte vogel. De bezoeker is zichtbaar welkom omdat het meisje haar voet bewust hoog houdt. Het tafereel speelt zich af tegen een achtergrond die is geschilderd in lichte zachte kleuren. De zieke zelf en het bezoek zijn neergezet in enkele lijnen en vrolijke kleuren.

Deze schildering is te vinden op een muur achter de r.k. Gertrudiskerk in de Rivierenwijk in Utrecht. Daar zijn ook de zes andere werken van barmhartigheid op de muur te bewonderen. Hub Crijns, eindredacteur van Diakonie & Parochie, maakte er een foto van op 17 april 2016.

Het Grafisch Lyceum telt ruim 2000 leerlingen. Dat betekent dat minstens een aantal jongeren zich hebben verdiept in de evangelietekst waarin Jezus zegt: “Ik was ziek en gij hebt Mij bezocht” (Mathheus  25,36). De parochie waartoe de r.k. Gertrudiskerk behoort maakte in 2016 bij deze zeven muurschilderingen een liturgische werkmap. Het gaat om zeven zondagse vieringen rond: zieken,  gevangenen, vreemdelingen, dorstigen, naakten, doden en hongerigen. De vieringen nodigen uit tot reflectie over de vraag: wat is barmhartigheid in deze tijd?

Willy van Olffen, Cluster diaconie

H. Franciscus | Actueel