financienEen jaarverslag met resultatenrekening maken is voor de meeste organisaties geen feestje. Maar een organisatie kan en mag niet zonder.

Op www.jaarverslag.org vinden we de redenen waarom een organisatie een jaarverslag maakt. We citeren: “Het jaarverslag is een terugkerende klus. Elk jaar is het weer een flinke uitdaging. Het verzamelen van alle benodigde informatie, de productie en de vele correctierondes (iedereen vindt er wat van). Dus waarom moet dat jaarverslag er elk jaar komen? Met het jaarverslag leg je verantwoording af aan je stakeholders. Het doel van een jaarverslag is om een duidelijk beeld te geven hoe een organisatie het afgelopen jaar gepresteerd heeft.”

Er zijn twee “stakeholders”, partijen aan wie we verantwoording moeten afleggen. Dat is op de eerste plaats het bisdom en op de tweede plaats bent u dat, als parochiaan. Gezamenlijk heeft u ook de middelen bij elkaar heeft gebracht om deze parochie te laten draaien.

Positief resultaat
Op 10 april 2024 heeft het parochiebestuur in zijn vergadering de cijfers over 2023 besproken. Dit in een positieve sfeer want het resultaat was positief. Na het derde kwartaal was de verwachting dat we € 5000 zouden overhouden, het werd € 12.524. Een groot verschil met het negatieve resultaat over 2022 van € 7.902. Hier mogen we heel erg blij mee zijn!

Hoe kan het dat het resultaat zo veel beter is dan in 2022 en we eerder hadden begroot? Eén duidelijke oorzaak is het vertrek van pastor De Boer in 2022. Ondanks CAO-stijgingen gaven we ruim € 30.000 minder uit aan personeelskosten dan in 2022.
De huisvestingskosten waren wel aanzienlijk hoger. Aan energie gaven we € 6000 meer uit dan in 2022; in totaal € 16.600. In de begroting hielden we hier rekening met € 30.000. Deze meevaller (nou ja, we hebben er voor in de kou gezeten) hebben we onder meer gebruikt om vanwege stijgende bouwkosten € 7.500 extra toe te voegen aan de voorziening groot onderhoud. Ook kon een deel van de antieke geluidsinstallaties in Assen vervangen worden. Onze verzekeringsmaatschappij factureerde € 2.500 meer dan in 2022, daar was in de begroting grotendeels al rekening mee gehouden.
De kosten eredienst (vooral organisten en dirigenten) stegen ruim € 2.500 en zijn zo bijna weer op het niveau van voor corona. Algemene en overige kosten stegen. Hier zien we het resultaat van prijsstijgingen, maar ook het gevolg van een zich herstellend parochieleven na corona.

Aan de kant van de opbrengsten zie we bij Kerkbalans een licht hogere opbrengst van € 1000, wat in deze tijd best knap is. De gemiddelde opbrengst per deelnemer steeg met 6%, maar het aantal gevers daalde van 789 naar 748.
Erg positief was ook de opbrengst uit collectes, bijna € 8000 meer dan vorig jaar. Hierbij moet ik wel opmerken dat uit de bij de bank afgestorte contanten het soms moeilijk is af te leiden of het echt voor een collecte is, gift, misintentie of kaarsengeld.
Heel fijn was het om te zien dat het rendement van ons parochiehuis en onze zalen in Zuidlaren en Roden fors gestegen. De opbrengst huren steeg door de huurindexatie.

cijfers 2023

Al met al zijn we blij met dit positieve resultaat. Het bestuur keurde de jaarrekening goed, het resultaat wordt toegevoegd aan ons Eigen Vermogen. Ook dankte het bestuur al degenen die het hele jaar hard gewerkt hebben aan het financiële gebeuren en die onze middelen zuinig beheerd hebben.

Guus Klaas, penningmeester

H. Franciscus | Actueel