Op zaterdag 2 maart 2024 vond in Den Bosch de landelijke synodale bijeenkomst 'Kom om de tafel' plaats, georganiseerd door Luisterend op Weg.

synode 21 24Ruim 120 deelnemers uit alle bisdommen kwamen samen om in gesprek te gaan over het bevorderen van een meer synodale en missionaire kerk. Een kerk waar ieders verhaal gehoord wordt en waar ieder een steentje aan bijdraagt, geïnspireerd door de Heilige Geest: dat is de essentie van de synodale kerk.

Wat fluistert de Heilige Geest?
Paus Franciscus nodigt ons uit om deze weg te gaan middels het wereldwijde synodale proces dat in 2021 begon. 'Luisterend op weg' is een initiatief van het bisdom 's-Hertogenbosch, de Konferentie van in Nederland gevestigde Religieuzen en het Netwerk Katholieke Vrouwen om daaraan in Nederland vorm te geven.
Met het wereldwijde synodale proces heeft paus Franciscus een hervorming van de kerk ingezet. Het is een hervorming van de mentaliteit, waarbij iedere gedoopte wordt uitgenodigd om hierin zijn of haar verantwoordelijkheid te nemen. Het gaat erom dat we, bij alles wat we doen in de kerk, gaan luisteren naar elkaar én naar wat de Heilige Geest ons te zeggen heeft.

Landelijke Werkgroep Synodaliteit
De Bisschoppenconferentie wereldwijd is gevraagd om in mei 2024 aan het synodale secretariaat te rapporteren over de vruchten van het synodaal proces in de plaatselijke kerken. Alle verslagen samen vormen input voor het werkdocument van de bisschoppen­ vergadering in oktober 2024 te Rome.

De Bisschoppenconferentie Nederland heeft een landelijke Werkgroep Synodaliteit in het leven geroepen met als doel de 'Kom om de tafel' gesprekken te organiseren.
De volgende vier thema's zijn uitgekozen ter verdieping van het synodale gesprek:
- Verdieping van de betekenis van ons gedoopt-zijn als basis voor ons Kerk-zijn;
- Vorming in de missionaire Kerk;
- Deelname aan een verwelkomende Kerk;
- De vrouw in het leven en de zending van de Kerk.

Kom om de tafelgesprekken, ook lokaal broodnodig
Daarom nodigt 'Luisterend op weg' alle katholieken uit om voor 2 apri.l 2024 een 'Kom om de tafelgesprek' te organiseren: thuis in kleine kring, in de parochie*, in de congregatie of in een ander gezelschap. De input is brood­ nodig voor de Synode van oktober 2024 in Rome.

Het Synodale Gesprek
Een synodaal gesprek is gebaat bij ontvankelijkheid, we proberen goed naar elkaar te luisteren. Het is geen debat waarbij we willen bewijzen wie gelijk of ongelijk heeft. Wat echt belangrijk is, is dat we proberen te ontdekken wat de Heilige Geest ons te zeggen heeft, en wat wij elkaar vanuit die ervaring te vertellen hebben. Gebed en stilte zijn nodig in dit proces van onderscheiding.

Alle materialen hiervoor vindt u op: www.luisterendopweg.nl

* Marie-Jolanda Bresser en Olof Akkerman zijn van plan om samen met de Asser woensdag­ ochtendgroep in onze parochie het Synodale Gesprek op gang te brengen.

H. Franciscus | Actueel

H. Franciscus | Contact